Μετάβαση στο περιεχόμενο

Owning Mahowny, ένα Ξεχασμένο Διαμάντι

“Some folks believe that everyone has a public life, a private life and a secret life”

Ο Philip Seymour Hoffman (1967-2014) χαρακτηρίστηκε -όχι άδικα- από κριτικούς και μεγάλο μέρος του κινηματογραφικού κοινού σαν ο πιο ταλαντούχος ηθοποιός της γενιάς του έχοντας καταφέρει πολλά και σπουδαία στα λίγα χρόνια που άφησε το ταλέντο του να μεγαλουργήσει.

Το μακρινό 2003, δύο χρόνια δηλαδή πριν την Οσκαρική επιτυχία “Truman Capote” που τον έβαλε οριστικά και αμετάκλητα στο πάνθεον των καταξιωμένων, έδωσε με σπουδαία ερμηνεία μία ακόμα “προειδοποιητική βολή” για το πόσο μακριά μπορούσε να φτάσει ζωντανεύοντας στη μεγάλη οθόνη το υπαρκτό πρόσωπο Dan Mahowny στο σπουδαίο αλλά και ξεχασμένο αριστούργημα “Owning Mahowny”. Ταινία εμβληματική με κεντρικό θέμα της τον τζόγο και βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν στον Καναδά και στο Atlantic City των ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του 80..

Σε μια από τις κορυφαίες επίσης στιγμές του Kwietniowski στην σκηνοθεσία αλλά και τις συμπληρωματικές ερμηνείες των πολύ καλών John Hurt και Minnie Driver παρακολουθούμε βήμα βήμα την πορεία προς τον όλεθρο του πρωταγωνιστή με μυστική διπλή ζωή στο αυτοκαταστροφικό δίπολο από τη μία ως παθολογικού τζογαδόρου και από την άλλη Assistant Manager σε μεγάλη Καναδική τράπεζα και πρόσβαση σε εκατομμύρια δολάρια…

Το αποτέλεσμα; Μία βόμβα στην τραπεζική ιστορία του Καναδά, μια κατάχρηση που έμεινε στην ιστορία και αναπροσάρμοσε από τότε το νομοθετικό πλαίσιο για τους κανονισμούς συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια αλλά και τους τρόπους λειτουργίας των Casino σε Καναδά και ΗΠΑ.

Η καθηλωτική απόδοση του Philip Hoffman και η σκηνοθετική μαεστρία του Kwietniowski στην απίθανη αυτή ιστορία μας οδηγεί με αργό κινηματογραφικό ρυθμό στον προσωπικό λαβύρινθο του Mahowny, ενός μυστικοπαθή και εσωστρεφή νεαρού υπαλλήλου τράπεζας που το πάθος του για το τζόγο είναι αρρωστημένα ασύλληπτο για τον κοινό ανθρώπινο νου.

Εγκλωβισμένος μέσα στα αυστηρά όρια που του επιτρέπει ο εθισμός του δεν θα απολέσει μόνο την ατομική του αξιοπρέπεια σε σχέση με τον κοινωνικό και προσωπικό του περίγυρο αλλά και την ελευθερία του εντέλει μόλις αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια της κατάχρησης στην τράπεζα που εργάζεται.

Μια αποκάλυψη που τελικά ο θεατής την περιμένει στο σκοτεινό κλίμα που δεσπόζει στην ταινία σαν λύτρωση όχι τόσο για το αίσθημα απόδοσης δικαιοσύνης στο οικονομικό σκέλος, όσο για την ανακουφιστική επίδραση της στη ψυχολογία ενός βασανισμένου ανθρώπου.

Εξαιρετικός ο τρόπος που το σενάριο θίγει με την αρμόζουσα έκταση και ένταση τις μεθόδους και τα κόλπα που χρησιμοποιούν τα Casino για να “παίξουν” με την ψυχολογία του παίχτη ώστε όχι απλώς να μην τους προστατέψουν από την ενδεχόμενη αρνητική επίδραση του τζόγου αλλά και να τους πάνε ένα βήμα παραπέρα στην καταστροφή και την εκθετική μεγέθυνση των δικών τους κερδών.

Έχω παρακολουθήσει αν όχι όλες αλλά σίγουρα όλες τις σημαντικότερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου που έχουν σαν κεντρικό θέμα ή σαν πλαίσιο δράσης στο προσκήνιο ή το υπόβαθρο τον τζόγο. Το Owning Mahowny ξεχασμένο όπως προείπα αλλά και υποτιμημένο από τους ειδικούς είναι ένα καλλιτεχνικό διαμάντι με έντονο κοινωνικό προβληματισμό που όμως δεν πνίγει με το δασκαλίστικο χαρακτήρα του. Κάθε άλλο.. Για μένα είναι -μέχρι ώρας- η ανυπέρβλητη στιγμή της έβδομης τέχνης στο σχετικό θέμα και όποιος αρέσκεται στο συγκεκριμένο είδος και δεν έχει αφιερώσει χρόνο για να την δει, ας σπεύσει.

– Psychologist: How would you rate the thrill you got from gambling, on a scale of one to 100?
– Dan Mahowny: Um… hundred.
– Psychologist: And what about the biggest thrill you’ve ever had outside of gambling?
– Dan Mahowny: Twenty.
– Psychologist: Twenty.. How you feel about living the rest of your life with the max twenty?
– Dan Mahowny: Okey.. Twenty is okey!

Για την υπογραφή:
“A. Ross.”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *